Előző posztom felkerült a Megint Állunk Vazze blogra is, kaptam hideget-meleget érte. Mivel még mindig nincsen KRESZ és ezekre is illő és üdvös reagálnom, ezért ismét egy MÁV Cargo-s téma.
Illetve nem is biztos, hogy az. Nagyszerűen kijelölésre kerültek a transzeurópai vasúti áruszállítási hálózat részei (abba most ne menjünk bele, hogy a szállítás és fuvarozás között jogi terminológiában milyen különbségek vannak...), felhívták a figyelmem, hogy ezt a Hálózati Üzletszabályzat 3.6.3.1.3 sz. melléklete tartalmazza. Megnyitottam, íme az érintett rész:
Szóval, ezek a fekete vastagított vonalak azok, amelyek e hálózatba tartoznak. Transzeurópai: Európát átszelőnek fordítható. Tehát valamiféle autópályára gondolok, ami nem bemegy a városba, hanem vannak lehajtók, ilyesmik. De akkor minek is megy be Budapestre a Miskolc-Szob vonat? Mert arra van a transzeurópai vasúti áruszállítási hálózat? Az mellékes, hogy azonos tömegű vonatokat elbíró pálya lecsapja az utat majd 50 km-rel, meg nem kell poroszkálnom a köztudottan igen sűrűn közlekedő :) elővárosi vonatok között. Hát persze.
Nézzük, mit nyerne a vasúti fuvarozás, ha egy kicsit gondolkodva preferálná ezt a méltatlanul mellőzött Aszód-Vác vonalat. Nem csak Miskolc - Szob között nyerne időt, távolságot, hanem (tudom, rosszul vágom ki a térképet) mondjuk Békéscsaba - Szob között is... ha bekapcsolja a Szolnok - Hatvan vonalat is e remek rendszerbe.
Jééé, ezen a vonalon is van felsővezeték; nahát, erre is 21 tonna a tengelyterhelés (azt mondták ez a lényeg, nem a sebesség). Ja, csak lobbiztunk, hogy kapjunk az EU-tól pénzt felújítani a nekünk tetsző vonalakat? Ja, talán csak jól átvertük őket, hogy nehogy már a rövidebb-gyorsabb-környezetbarátabb és nem utolsóként VERSENYKÉPESEBB (most ez a varázsszó, ahogy olvasom) útvonalat támogasson...?
Kedves közlekedés-értők, elmentek ti a sunyiba! Meggyőztök arról, hogy jobb nekem, ha az autópálya messzebb megy a lakott helyektől és ezért még iszonyatos pénzekből csinnadrattás völgyhidat is átadtok, a vonatokat meg behozzátok Budapestre, hogy örvendhessen mindenki, aki a pálya mellett lakik a megnövekedett forgalomnak. Mert gondolom nem nagyon érdekli azt, akinek az ablaka alatt dübörögnek a tehervonatok, hogy most a környezetbarát fuvarozástól nem tud aludni...
Szóval, hol is az Optimum?