Az Aszód - Vác közötti "átvágásról" szóló posztomat elküldtem dr. Rácz Gábor úrnak, a MÁV Cargo kommunikációs igazgatójának. Kis türelmet kért, majd az alábbi választ küldte:
Tisztelt Szerkesztő Úr!Első ránézésre Önnek igaza van az MC Optimum kérdésében, hiszen Aszódról közvetlenül Vácra nyilván rövidebb az út!Ugyanakkor a vonat tervezésénél az alábbiakat is figyelembe kellett vegyük:- A Vác és Galgamácsa közti szakaszon, a dombok között között a vonat terhelése (vagyis az a teher, amit el tud vontatni) az emelkedők miatt kisebb lenne, tehát amit esetleg "nyerünk a réven, azt elveszítjük a vámon."- Emellett a 71-es vonal a reggeli órákban eléggé telített, oda vonat csak a reggeli utasforgalom befejezte után tervezhetőEzeket a megfontolásokat is figyelembe véve döntöttünk a némiképp hosszabb, de szakmailag indokoltabb útvonal mellett. (Egyébként sajnos tévesen jelent meg,az útvonal nem Rákosrendezőn, hanem Rákos állomáson megy keresztül, ez távolságban nem nagy különbség, leterheltségben viszont igen.)Kérem Szerkesztő urat, hogy válaszomat is szíveskedjen honlapjukra kitenni!Elnézést a hosszabb reakcióidőért, de ahogy jeleztem, illetékes kollégáink csak pénteken tértek haza külföldi megbeszélésükről.A transzeurópai vonalak ügyéban írott e-mailjét magkaptam, holnap reagálok rá!Üdvözlettel:dr.Rácz Gáborkommunikációs igazgató
Hát tulajdonképpen elégedett is lehetnék, hiszen nem értek annyira hozzá, de nem lennék mechba, ha nem kutakodnék egy kicsit...
1. emelkedők
Nyilván amikor "hegyek között, völgyek között zakatol a vonat", akkor kisebb szerelvényt lehet csak összeállítani, mert fel kell menni a hegyre is. No igen, csakhogy azért én jártam Aszód - Gödöllő között is bringával és vonattal is... és hát nem könnyű feltekerni. Utánanéztem az interneten és erre a szakaszra 7 ezrelékes emelkedőt írtak, ami még egy (toló) mozdony alkalmazását igényli. Aszód - Vác között nem találtam ilyen adatot, de gondolom, hogy ha Aszódon kell egy mozdony, ami feltolja a vonatokat Gödöllőre, akkor az a mozdony a másik vonatot fel tudja tolni Vácra is, nem? raczpeter kommentjéből: "kitológép kéne, hogy felmásszon a vonat Vácrátóttól Galgamácsáig". Ez ugyan visszafelé irány, de mindegy. Szóval nem is kellene végigmenni két mozdonnyal, csak Vácrátótig...
1.a. titkolózunk
Próbáltam ilyen lejtő meg terhelés adatokat keresgélni, de annak ellenére, hogy a http://www.vpe.hu/husz_2008_2009.pdf -ben az áll a vonatkozó "Műszaki Táblázatok" alatt, hogy
A MÁV Zrt. és a GYSEV Zrt. a fenti Utasításokat, valamint az általuk szükségesnek tartott, a pályahálózaton alkalmazandó egyéb Utasításokat teljes terjedelmében a honlapján teszi közzé.
ezeket nem találtam. A GYSEV-nél megvoltak, de semmire nem megyek egy soproni adattal. Csúnya MÁV!
2. sok a vonat
A 71-es vonalat Vácrátót - Vác között érinti a Miskolc - Párkány tehervonat. Amint azt a http://www.elvira.hu oldalon láthatom, kb. 8-ig lecseng a reggeli vonaforgalom és utána kellemesen ritkán közlekednek a vonatok. Vácrátót és Vác 10 km-re van egymástól. Pontosan félúton van Máriaudvar, ahonnan vissza lehet szólni, hogy jöhet a következő vonat, nem? Legalábbis amint látom, nem kell megvárni a vonat Vácra beérését, 8 perccel utána már indulhat is a következő (a menetrend szerint...). Ez pedig a máriaudvari indulási időpont... Szóval, ez sem jött be.
3. Rákosrendező helyett Rákos
Ha Rákos, akkor újabb kérdés: miért kellett beírni, hogy Rákoson át megy a vonat? Máshogy lehet Szobra jutni Miskolcról, ha azt az Aszód-Vác vonalat végképp elfelejtjük? Rákos a miskolci vonalon van, nem? Ilyen alapon beírhatták volna, hogy mondjuk Vámosgyörkön át... az mégis hosszabb, látványosabb, nem?
4. Mint fuvaroztató
Én örülök neki, hogy megideologizálható a kerülő út, de ez nekem miért éri meg?
Nyilván nem feltételeve hasonló működést semelyik cégnél sem, de ahol én dolgozom, ott az üzemeltetés-jellegű szervezetek nem szeretik az ilyen kommunikáció-marketing sallangokat; ha kérdeznek valamit, akkor szakmai bullshitekkel próbálják meg eltömni őket; a "ne kérdezzél, ehhez mi értünk" jelmondat alapján kicsit le-lenézve az érdeklődőt. De nem lehet, hogy itt is valami ilyesmi történt?