Naponta 600 millió forintos kárt okoz a vasúttársaságnak a Vasúti Dolgozók Demokratikus Szakszervezetének sztrájkja...
A fentieket Sigulinszki Tibor, a Magyar Államvasutak Zrt. szóvivője mondta az InfoRádióban. Hát, számoljunk már utána egy kicsit.
Ez ugye azt jelenti, hogy a társaság éves kára, tehát bevételkiesése 600mFt/nap x 365nap, azaz összességében 219Mrd Ft.
Nézzük csak a MÁV 2006. évi éves jelentésében szereplő bevételi adatokat:
- személyszállítás 65,3Mrd Ft
- árufuvarozás 48,1Mrd Ft
- bérbeadás 4,4Mrd Ft
- vagyonértékesítés 1,4Mrd Ft
- egyéb bevétel 23,5Mrd Ft
- költségtérítés 74,4Mrd Ft
Összesen: 217,1Mrd Ft
Hát jól van, fogadjuk el, hogy a két összeg azonos, így jöhet ki a napi 600m Ft. Akkor csak pár kérdés csupán:
- a bérbeadás a sztrájk miatt szünetel? Ha nem, akkor 4,4Mrd Ft hoppsz, nem esett ki
- a költségtérítést el tudja venni állambácsi? Ha nem, akkor 74,4Mrd Ft hoppsz, nem esett ki
- nem lehet eladni a vagyont, csak naponta részletezve? Ha nem, akkor 1,4Mrd Ft hoppsz, nem esett ki
- minden vonat megállt? Ha csak 10%-uk ment, akkor 11,3Mrd Ft hoppsz, nem esett ki.
Összesen tehát 217,1-4,4-74,4-1,4-11,3 = 125,6Mrd Ft a feltételezhető bevételkiesés. Ez csak napi 344millió Ft, szemben az állítólagos hatszázzal...
És miért nem számoljuk a költségek csökkenését? A sztrájk miatt ki nem fizetett béreket? A megtakarított vontatási energiát?
Na, akkor a MÁV-os módszertan szerint (évi összes költség / 365 = napi költség) számított összegnek nagy jóindulattal csak a negyedét veszem figyelembe, tehát (az éves jelentés adatai alapján):
299.856 millió Ft / 365 nap / 4 = 205,4 millió Ft /nap ráfordítás-csökkenés.
Akkor tehát hozzuk össze az adatokat:
A sztrájk egy napja 344 millió Forint bevételcsökkenést és 205 millió Forint ráfordítás-csökkenést jelent. Ez valójában nem 600 millió Ft-os kár, hanem "csak" 139 millió Ft.
Merjünk nagyot álmodni... hát, lesz mit meggyónnotok!