A cím az Árvácska filmfeldolgozásából ered: ott csúfolták pajtásai az állami gondozott kislányt ezekkel a szavakkal. Hát mit mondjak, a MÁV-ra is ráférne; csak neki nincsenek pajtásai...
De enyhítsünk ezen a kőbe zárt lelken, csúfolgassuk mi! Hátha így nő, erősödik. Az operatív dolgokra ott van pl. a megintallunkvazze.blog.hu, de azért nekem sem szabad elmaradni. Akkor talán erről a "zabigyerek, állami" jellegről egy kicsit.
Vajon mennyi bevételre tett szert a MÁV állami támogatásból? Mennyi költségvetési támogatást, költségtérítést, ellentételezést, értsd: beszedett adóforintot kapott a mi bölcs államunktól? Íme az egyes évek adatai a társaság 2006. évi éves jelentéséből, illetve a 2007-es költségvetésből:
2005. | 50,4 Mrd Ft |
2006. | 74,4 Mrd Ft |
2007. | 102,9 Mrd Ft |
Utóbbi adatban nincsen benne a Cargo bevétele, meg az egyéb források, ez csupán a személyszállítási tevékenységhez kapcsolódó pénzecske. Nem rossz.
Igen, ennyit kapott a MÁV. Egy érdekes összehasonlítás: 2007-ben a vizitdíj bevétele 21,7 Mrd Ft (várható adat augusztusi elemzés szerint). Ez az vasútra fordított költségvetési összegnek csak majdnem ötöde! És érdekes, népszavazunk, háborgunk miatta, elhasználtunk minisztereket, államtitkárokat, szidjuk a kormányt, Ágikát... de ez másik blogba vágó téma. Ehhez képest, mint méla borjúnyáj csak tátogunk és kérődzünk a vasútba öntött 102,9 Mrd Ft miatt. Borzasztó.
A 21,7 Mrd Ft az egészségügy természetbeni ellátási összegének (1129,4 Mrd Ft) csak 1,92%-a. Ezen az alapon a 154 millió utazás mindegyikéért kb. 7 Ft-ot kellene fizetni fixen, kb. vizitdíjként a pénztárnál és hasonló hatalmas összeget a vonaton a jegyvizsgálónál, mintegy szakellátási díjként.
De ha azt nézem, hogy 300Ft, stb., akkor sokkal aranyosabb a dolog. Mondjuk utasnak vegyük a magyar lakosság felét, 5 millió főt és mindenki fizessen pénztárlátogatásonként 300Ft-ot, amit a 20. alkalom után a jegyzőtől visszaigényelhet. Jé, ez pont 30Mrd Ft. Aztán fizessen mondjuk utazásonként mindenki (értsd: kaller-utas találkozó, az orvos-beteg mintájára) szintén 300Ft-ot, ez 46,2Mrd Ft. Ha ehhez áttoljuk a MÁV-hoz a vizitdíjon elért 21,7Mrd Ft-os megtakarítást, akkor 97,9Mrd Ft-nál járunk, ami kb 5%-nyi rejtett tartalékot feltételezve pont elég lett volna a személyszállítás finanszírozásába és az egészségügy pedig szépen megkaphatta volna a 102,9Mrd Ft-ot.
Tegyük fel úgy a népszavazási kérdést, hogy "vizitdíj vagy ennek ötszörösét elérő állami támogatás, a vasúti utazásokkal kapcsolatban pedig igazságosabb teherviselés?" és válaszoljuk meg...