mechba.blog.hu

Úttörő igazság vagy a naivitást kihasználva másfajta igazság az úttörőknek? Melyikről szól mechba blogja? Döntsd el magad! Írd meg a véleményed kommentként vagy a mechba@vipmail.hu címre.

Friss topikok

  • DonCamillo: hát itt sincs nagy pezsgés :-), mi történt minde... (2012.03.18. 21:36) mechba visszatér...
  • Bölcs Bagoly: Minden bizonnyal Gyurcsány Ferenc a PB tagja let... (2011.02.17. 14:57) Kár lett volna?!
  • hanvay szilárd: Éljen a szocializmus, azért mert csak ez a rends... (2008.10.31. 12:10) Retró?
  • hanvay szilárd: Éljen Gyurcsány Ferenc, Magyarország imádott min... (2008.09.27. 17:04) Kedves ünnepünk
  • Balogh Eliza: Sajnos, már alig van munkás Magyarországon. Ha k... (2008.09.07. 12:09) A munkásoké a jövő

Éjjeli vonatozás

2007.08.29. 09:57 :: mechba

Tegnap ezzel a vasutas témával foglalkoztam (szlogenek, ütemes menetrend). Amint látom elég sok érdeklődőt vonzott a dolog, így ma is hasonlóval próbálkozom.

Magam nem nagyon utazom vonattal, inkább autóval közlekedem. Tudom, gusztustalan környezetromboló vagyok, de én komolyan vettem miniszterelnökünk felszólítását:

Mindenkinek hozzá kell járulni a konvergenciaprogram sikeréhez!

Hát, mivel az állam önti bele a pénzt a vasútba meg minden más közlekedési alágazatba, ezért miattam ne tegye, inkább fogadja el tőlem az összes gépárműtulajdonos-szipolyozó előírásból fakadó befizetésemet. Örömmel, tényleg...

Szóval, egyik nap a Nyugati pályaudvaron vártam egy ismerősömet, aki az utolsó szobi vonattal érkezett 7 perccel éjfél után. Én ugyan kételkedtem benne, hogy volna még ilyen későn vonat, de volt, tényleg. Azért elgondolkodtató, hogy mennyibe kerül mindez. És akkor én hiába küzdök a közjóért???

Megszámoltam, a vonatról 30-an szálltak le, plusz a mozdonyvezető és a kalauz jegyvizsgáló. Ez elég jó kihasználtság, nem? Bukkanjon már felszínre egy kicsit közgazdász énem: koszt-benefit enelájzisz.

A MÁV honlapján nem sikerült megtalálnom, hogy milyen motorvonatotot láttam. A trains.hu segítségével rájöttem, hogy ez a BDVmot típus, aminek a teljesítménye 1520kW. Tegyük fel, hogy a 87 perces út 30%-ban vontatott teljes teljesítménnyel, ez 661,2kWh fogyasztást jelent. A Magyar Energia Hivatal honlapja 24,39 Ft-os egységnyi tarifát ad meg, a vonat tehát 16.130Ft-ot fogyasztott.

A mozdonyvezető és a jegyvizsgáló együttes bére legyen mondjuk havi 250eFt nettó, ez kb. 20 munkanappal jön össze, akkor tehát a munkáltatónál ez jó közelítéssel 625.000/20=31.250Ft/munkanap.

A pálya mentén is dolgozik jó sok ember (azt nem tudom, hogy a központ benne van-e ebben), őket valami pályahasználati díjon keresztül fizetik meg. Erre hosszas információgyűjtés és számolgatás után kijött 77.790Ft.

Ha összegezzük a dolgot, akkor 125.170Ft jön ki, ami utasonként kb. 4200Ft.

Ehhez képest a teljesárú díj Szob-Nyugati között 1.050Ft. Vegyük csak a felét, mert kedvezménnyel utazik az emberke, máshol szállt fel, stb, ez összesen 15.750Ft bevétel, utasonként 525Ft.

Az egy utasra jutó veszteség 3.675Ft. Ebből mi mindent lehetett volna venni nekik, hogy ne utazzanak, otthon érezzék jól magukat:

  • 18 üveg sör
  • 18 feles kommersz
  • 7 doboz cigaretta
  • 20 0,5l-es ásványvíz
  • 10 hamburger.

És akkor miért nem ott helyben teszünk velük jót? Miért utaztatjuk őket? Ha csak a felét kapnák, máris fele lenne a veszteség, de abból is jól éreznék magukat az emberek...

Szerintetek?


 

Megint Állunk Vazze - MÁVért, értünk, utasokért. Érdekvédjük magunkat.

8 komment

Címkék: hatékonyság minek? közfeladat

A bejegyzés trackback címe:

https://mechba.blog.hu/api/trackback/id/tr23151815

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

orangutan 2007.08.29. 11:30:43

Azon elgondolkodtál már, hogy a Tesco vajon miért van nyitva éjjel fél háromkor? Nem fogom kiszámolni, de nagymennyiségű alkoholban merek fogadni, hogy ha vesszük az áruház napi átlagos fenntartási, üzemeltetési, árubeszerzési, stb kiadásainak 1/24-ed részét, az jóval több lesz, mint a hajnali 2:00 és 3:00 között keletkező bevétel. És mégis nyitva vannak, a hülyék...

zugkraft 2007.08.29. 11:32:50

ne menj közgazdásznak. nem csak cost-benefit van ám a világon, hanem hátárköltség is! nem lehet egy rendszerből egy vonatot kiemelni, és annak költségét elemezgetni, mert teljesen fals adatokat fogsz kapni, ahogy itt is...

egyébként ha meg soha nem utazol vonattal, akkor légszíves ne akard elvenni tőlünk azt a szolgáltatást, hogy késő este is van vonat. te oda mész késő este az autóddal, ahová csak akarsz. jó, nem?

mellesleg egy teljesárú jegy szobra nem 1050 forint.

Teemu · http://www.vieces.extra.hu 2007.08.29. 12:06:48

Azon elgondolkodtál már, hogy ha nem lenne vasút akkor az emberek hogyan utaznának a munkahelyükre? A vasút az állam egyik mozgatórugója nélküle gazdasági káosz lenne ebből kifolyólag. Így természetesnek kellene lennie, hogy az állam támogatja a vasutat. Ha talán nem szedték volna külön a Cargo (teherszállítás) üzletágat, akkor az ott keletkező jelentős bevétel (amit érdekes módon többszöröse annak mikor még egyben volt a két üzletág - ez egy jó kérdés hogy miért???) mehetett volna a személyszállításnál keletkező hiányok pótlására. Szerintem az áramszolgáltató kevesebbért adja a MÁV-nak az áramot.

orangutan 2007.08.29. 12:22:18

Teemu: a Cargo nyeresége meg sem közelíti a személyszállításnak nyújtott mindenféle támogatásokat. Ne tévesszen meg, hogy az egyik millió Ft-ban, a másik milliárd Ft-ban van megadva.

mechba · http://mechba.blog.hu 2007.08.29. 13:14:42

Kedves orangutan!

A Tesco éjszakai nyitvatartása szerintem ezért nem tartozik ide, emrt az éjszakai árufeltöltés mellett a +3 pénztárost fizetni nem jelent akkora költséget, mint a közben jelentkező bevétel.


Kedves zugkraft!

Határköltség, oké: az első felszálló fizessen 125ezer Ft-ot, a második neki 63ezret, a harmadik nekik 21-21 ezret, stb... ez is határköltség :) A viccet félretéve, ez a vonat visszamegy Szobra 0:40-kor, annak sincs semmi értelme, tehát határköltség alapon is kijönne a dolog.
Miért ne vegyem el a vonatot? Hidd el, ha tehetném, elvenném. És helyette beállítanék buszt este. Vagy kapnál egy taxicsekket. Vagy 10 literes benzinutalványt. Jobban megérné, nem?
A teljesárú jegy ára Szob-Nyugati között a MÁV-Start honlapja szerint 1050Ft.

Kedves Teemu!
OK, azt hiszem itt méretgazdaságosságról kezdünk beszélni. Amikor sok az utas, akkor van értelme a vonatnak, ha nincsen, akkor nincsen.

pitiáner 2007.08.29. 15:56:28

ezzel az egy pár vonattal mennyit spórolnánk?
illetve: meddig lehetne folytatni a hasonló ritkítást?
ha eljutnánk addig, hogy csak a reggeli órákban és délután érdemes vonatokat indítani, csökkenne a fix költség? nem, sőt.
megoldás: jegyáremelés vagy hatékonyságnövelés (amihez Q sok pénz kell, a hardver nagy részét le kéne cserélni)

orangutan 2007.08.29. 16:45:23

Kedves mechba!

Válaszoddal -gondolom- azt akartad mondani, hogy míg a Tesconál magas állandó és alacsony változó költséggel kell számolni, addig a vasútnál ez pont fordítva lenne.

Erről nem vagyok meggyőződve. Az általad számolt költség legnagyobb része a pályahasználati díj, amit akkor is elő kell teremteni valahogy, ha eggyel kevesebb vonat jár. Az állomásfőnököt nem küldheted haza (más vonatok is járnak), a töltést ugyanúgy mossa az eső... esetleg a sín kopik kevésbé, de ez minimális. Ha ez a vonat nem jár, akkor a többinek emelik meg a PHD-ját, hogy a pénzüknél legyenek.

Azt a részt egyáltalán nem értem, hogy a személyzetnek miért az egész napi bérét számoltad, amikor a vonat menetideje kevesebb, mint másfél óra.

Na mindegy, nem is ez a lényeg, a vasúti személyszállítás akkor se lesz jövedelmező, ha megszakadunk. A szobi vonal aműgy a MÁV jövedelmezőbb vonalai közé tartozik... vannak helyek, ahol olcsóbb lenne ingyenessé tenni az utazást, mert a jegybevétel nem termeli ki a kalauz munkabérét sem.

folytköv

ps. utálok lőrésen keresztül hsz-t írni, nem lehet ezt átállítani valahol?

mechba · http://mechba.blog.hu 2007.08.29. 17:23:43

Kedves pitiáner!

Ha a forgalom nagysága megkívánja, akkor igen: napközben járjon busz, adjunk az embereknek kerékpárt, benzinjegyet, nem tudom. De biztos a jelenlegi a legjobb megoldás. A hatékonyság szerintem a hardver állandó szintjén is változtatható... nem hiszem, hogy ugyanezen szutykos vonatokat csak így lehetne közlekedtetni.


Kedves orangutan!

Tisztázni kellene, hogy mit tekintesz változó és mit állandó költségnek, mert nagyon nagy gond lehet, ha rosszul mérem fel, hogy mi hová tartozik.
Ha ez a pályahasználati díj jól van kitalálva (nem ismerem annyira), akkor fedezi az összes költséget, ami egy adott megállóban jelentkezik, nem? Tehát gondolnám, hogy pl. Alsógöd, itt ennyit világítunk, söprünk, stb, ennyi vonat áll meg, akkor ennyi. De nem. Miért van, hogy egy csomó helyen ingyen megállhat a vonat?
Az egész napi bért tényleg nem jól veszem figyelembe, de nem számoltam a jármű tisztításának, a vonat karbantartásának a költségeit, azok bérét, akik kitalálják, hogy mitől menjen a vonat, stb.

A jövedelmező vasúti személyszállításról egy következő posztban... talán holnap.

Üdv,
mechba